Koko homma lähti viime syksynä (2021) siitä, että alkoi tulla nettiin mainoksia joka paikkaan missä surffailin: Marko Pyhäjärvi mainosti tosi tiuhaan ilmaisia webinaarejaan verkkokaupan perustamisesta. Niitä ilmaisia webinaareja tuli katseltua paljon syksyn aikana ja uudestaan ja uudestaan kunnes olin ihan vakuuttunut siitä, että mun täytyy laittaa verkkokauppa. No, oli se kyllä ollut itseasiassa mielessä aiemminkin mutta työllisyystilanne eli työttömyys ja päivärahoilla eläminen esti sen tehokkaasti. siihen oli siis parikin syytä:
A. Rahaa ei ollut kurssiin, sen hinta oli yli 1K.
B. Jos olisin aloittanut työttömyysaikana, olisin luultavasti menettänyt päivärahaoikeuteni ennen kuin verkkokauppa olisi ruvennut tuottamaan mitään. Melkoinen oravanpyörä tuo työttömyys.
Sain kuitenkin työpaikan, määräaikaisen, kevään ajaksi. Nyt, ajattelin, on verkkokaupan rakentamisen aika. Siispä Kurssi käyntiin ja rakentelemaan. Siinä hommassa onkin monta yksityiskohtaa, joista kerron tässä blogissa. Kustannukset ovat tiukalla budjetilla, ja enemmänkin saa kulumaan jos siihen on varaa.
YRITYSMUOTO
alkaisinko toiminimiyrittäjäksi vai perustaisinko OY:n. Aiemmassa elämässäni minulla oli pieni kuljetusyritys, joka oli OY-muotoinen. Siinähän yrittäjä on tavallinen palkansaaja laajennetuilla vastuilla. Yritystoiminnan ollessa isompaa, on yksityinen omaisuus paremmin turvassa.
Toiminimi taas on pienelle yritykselle sopiva. Tulot saattavat nousta normaalipalkansaajan tasolle, sen jälkeen kannattaa harkita jo yhtiömuodon vaihtoa oy:ksi. Monet toimivat omiin nimiinsä koko yrittäjäikänsä, jos on vaikka pieni kuljetusliike tai jokin kädentaitaja yrityksen takana.
Tässä tapauksessa aloitin toiminimiyrittämisen, koska en tiedä onko tämä edes kannattavaa, verkkokauppiaan ura. Netissä ilmoitukset menemään ja hups, olet yrittäjä ennen kuin kissaa ehdit sanoa. Tiedot lähtevät myös Kaupparekisteriin, josta tulee sitten virallinen dokumentti postissa, että yritys on syntynyt. Maksu tästä oli 60,00 €. Saat Y-tunnuksen, jolla osoitat, että sinulla on yritys. Vaikka aloittaisit esim. OP-kevytyrittäjänä, saat Y-tunnuksen. Ukko.Fi taas ei vaadi sitä, mutta sen voi hankkia. Verkkokaupan perustaminen ilman Y-tunnusta ei onnistu koska esim. yritystili vaatii sen sekä yhteistyökumppanit. Ukko.fi mahdollistaa myös Verkkokauppiaana (tietyin ehdoin) toimimisen nykyään. Kannattaa käydä lukemassa Ukko.fi sivuilta ”kenelle UKKO Yrittäjän toiminimipalvelu ei sovellu?”
Toiminimen purku on monin verroin helpompaa kuin OY:n jossa yhtiön myyminen ja konkurssimenettely olivat ainakin aikoinaa ainoat keinot lopettaa toiminta. Itse aikanaan jätin OY:n vain ”laatikkoon” ja kun oli 15 vuotta kulunut niin pyysivät vielä 0-veroilmoituksia parina vuonna ja sitten tuli ilmoitus että yritykseni on poistettu kaupparekisteristä monien muiden mukana. Eli ei tästä niin kauan ole kun se poistettiin. Toiminimen lakkauttamiselle on kaavake netissä, se täytetään ja sitten tulee ilmoitus että se toiminimi on lakkautettu. Tietenkin kirjanpidolliset asiat on hoidettava, niissä menee vuoden loppuun kuitenkin.
VEROTTAJA
Myös verottajan kanssa on asioitava. Heille ilmoitetaan yrityksestä, jotta saadaan ALV-tunnus voimaan, ja muutenkin kannattaa varmistaa miten oma verotus muuttuu, jos tulee/ei tule tuloja. ALV-verovelvollisuus alkaa, kun liikevaihto ylittää 15000 €. Sitä pienemmillä liikevaihdoilla puhutaan alarajahuojennuksesta. Yleensä yritystoimintaa saa aloitella ihan rauhassa, onhan dokumenteista nähtävissä, ettei ole myyntiä, aloittamassani verkkokaupassa on ns. dropshipping-malli eli toimittajien varastot ovat Euroopassa eikä minulla ole omaa varastoa. Olen ns. välikäsi, joka valitsee toimittajan katalogista tuotteet kauppaansa ja toimittaja hoitaa lähetykset perille.
Liikevaihto ei noussut edes tuonne 15000€ asti, ja olen saanut maksamani alv takaisin suurelta osin.
YEL
Yksi pakollinen menoerä on yrittäjäeläkemaksu. sen määrä riippuu tuloistasi yrittäjänä. n. 8500 € on raja sen ylittävistä tuloista se täytyy maksaa. Alimmillaan maksu on n. 180 €/kk joten joko tuon minimin alle tai reilusti enemmän pitäisi ansaita…
”Yrittäjätoiminta pitää vakuuttaa, jos yrittäjän työpanoksen arvo on vähintään 8 261,71 €. Yrittäjän työssäoloehdon täyttävällä yrittäjällä on mahdollisuus Kelan peruspäivärahaan tai työttömyyskassan jäsenenä ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan, jos työtulo on vähintään 13 573,00 €. Yrittäjä voi liittyä Yrittäjäkassan jäseneksi, jos työtulo on vähintään 13 573,00 €” Lähde: Ilmarinen
Aloittava yrittäjä saa 22% huojennusta YEL-maksuista 4 vuoden ajan. Itselläni on ollut aiemmin osakeyhtiö, joten valitettavasti olen tuon alennuksen käyttänyt jo eikä sitä enää myönnetä. Tämä kanssa pitää olla tarkkana koska jos 11 kk jälkeen tulosi yrittämisestä ovat vaikkapa 15000 € tulee koko summa maksettavaksi…
En koskaan ottanut yrittäjäeläkevakuutusta koska kauppa ei käynyt juurikaan. Hieman hakusanamainonnalla sain sivuille kävijöitä mutta kauppani valikoima ei tyydyttänyt edes itseäni, joten myöhemmin lopetinkin verkkokauppayrittämisen ja siinä samalla lopetin toiminimeni.
TYÖKALUT
Yritykselle on hankittava oma puhelinliittymä. itselläni on melko uusi puhelin, jossa on 2 korttipaikkaa joten en tarvitse toista puhelinta vaivoikseni. Esim. Internetliittymän voisi laittaa yrityksen nimiin sekä hankkia uudemman kannettavan tietokoneen, koska verkossa pääasiallisesti toimitaan, niin on tärkeää, että on hyvät työkalut. Kannettavani on onneksi tarpeeksi hyvä omaan käyttöön enkä hankkinut uutta kallista konetta. Nämä hankinnat ja maksuthan ovat vähennyskelpoisia yrityksen verotuksessa.
KIRJANPITO
Tilitoimistopalvelut on myös hyvä järjestää, jollei itse ole ammattilainen. Tilitoimistoilla on eri tapoja laskuttaa, jotkut tarjoavat pakettia, toisilla on vientiperustainen laskutus. Kirjanpitomateriaalin voi toimittaa heille yleensä sähköisessä muodossa, ja tilitoimiston kanssa pitää sopia mitä ohjelmaa siihen käytetään. Itselleni hankittiin Solon käyttäjätunnukset. On olemassa myös E-tasku, joka on saman yhtiön kevyempi versio, joka saattaa kelvata tilitoimistolle, ei kaikille. Solon käytön hinta riippuu liikevaihdosta, jos se on alle 15000 niin maksut alkavat 0€ ylöspäin. E-taskussa on kokeilujakson jälkeen kk/maksu, joka riippuu siihen yhdistettävien palveluiden määrästä.
Paikallinen tilitoimisto on erittäin joustava, ymmärtäväinen ja ystävällinen ja olen helpottunut siitä. Kyllähän meitä ”yrittäjiä” on varmasti nähty, itse en kauan jahkaile, jos ei luonnistu niin joku toinen osaa kyllä nämäkin verkkokauppakiemurat niin että pärjää. Onni on hyvä tilitoimisto.
KUSTANNUKSET
Muita maksuja tähän mennessä on ollut kaksi eri kurssia verkkokaupan tekoon, yht. n. 1200 €, Shopify-sopimukset n. 310 €, toimittajasopimus ja integrointi n. 360 €, lisäksi olen ”syöttänyt” yritykselleni 900 € toimittajalompakkoon, ja yli 600€ firman tilille, Internet-palvelimelle ja domainiin on mennyt n. 50 €. Yhteensä siis n. 3500 € muutaman kk aikana….
Tästä eteenpäin kustannukset ovat toimittajan 69 €/kk-maksu (9x 69€) sekä juoksevat kulut, puhelinliittymä n. 20 €/kk (12×20€) ja palvelinmaksu x€/kk (riippuu tiedonsiirrosta) sekä tilitoimisto x€. Lisäksi tulevat mainoskulut googlelta ja Facebookista, niistä ei ole tietoa vielä, riippuu mitä valitsen budjetiksi, yhteensä varmaan n. reilu 200€/kk ja Fonectan mainoskampanjalle 1200€ ja jos liikevaihto kasvaa tulee se eläkemaksu ja verot tietenkin sitten jos joskus palkkaa rupeaa saamaan eli tämä alku on se kallein. Ja työläin, verkkokaupan rakentamisessa on omat jujunsa.
Omalta tililtä maksettuja kuluja aion nostaa takaisin sitä mukaa kuin tuloja EHKÄ alkaa kertyä. Ja jollei homma joskus enää nakita, voin myös myydä edullisesti pois valmiiksi rakennetun kaupan…. tai vain ajaa sen alas ja lopettaa.
En myynyt kauppaa, vaan deaktivoin sen… kuluja siis yhteensä n. 7000€ tai sinnepäin ja myynti n. 350€. Olisi ehkä myyntiäkin tullut jos olisin jatkanut koska mainoskampanjan kautta jotkut kyllä sinne löysivät.
Opiskelun kannaltahan tämä alkoi ja aina siihen menee rahaa. Oli se toisinaan ihan kivaa, jännittävää ja palkitsevaa kun pala palalta sai verkkokaupan pystyyn. En kuitenkaan halua krääsämyyjäksi, harvemmin itsekään mitään krääsää tilaan, koska kokemuksesta tiedän että esim. vaatteissa koot eivät pidä paikkaansa eikä oikeasti tosi halpis-tuote ole pitkäikäinen.
Aion tästedes kannattaa kotimaista kivijalkakauppaa niin kauan kuin niitä vielä on olemassa…
Jälkipyykkiä
Minulta on kyselty että miten meni niinku omasta mielestä… No, yritän vastata omien kokemuksieni pohjalta.
Moi!
Luin sun blogin kirjoituksen verkkokaupan perustamisesta. Aluksi on pakko kysyä, K: suositteletko Markon kurssia ja onko se hintansa väärtti? V: Kyllä se on, suosittelen, se on tarkoitettu sellaiselle jolla ei ole hajuakaan verkkokaupan perustamisesta, jonka Marko kertookin alussa, eli jos on jo kokemusta, voihan sitä tarkistaa kurssin kautta tietonsa mutta voi ottaa myös yhteyttä Markoon ja vaikka tilata avaimet käteen-tyylillä verkkokaupan heidän tiimiltä. Verkkokauppabisneksessä pääsee myös erilaisten työkalujen kautta vähän syvemmälle internetin ihmeelliseen maailmaan ja kuin taikasauvaa heilauttamalla tavara siirtyy rahaa vastaan maapallon toiselta puolelta asiakkaalle. Paljon on välikäsiä mutta jotain toivottavasti jää kassaankin.
K: Millaisia summia hän suosittelee päivän/kk:n mainospudjetiksi? V: Mainostaminenhan on välttämätöntä, kukaan ei löydä sun verkkokauppaa jollet jotain tee sen eteen. Itse käytin googlemainontaa edullisesti, (oli myös 3kk Fonectan hakusanamainonta) ja itseasiassa se tais olla paras. Budjetti pitää tietysti itse päättää, jos on rahaa, voi mainostaa enemmän, kaikilla foorumeilla missä ihmiset liikkuu, google, twitter, FB, Instagram, mitä vain keksit ja missä se on sallittua. Siis mitä enemmän mainostaa sitä varmemmin kauppaan saa asiakkaita. Mainostamisen lisäksi on tietysti hyvä olla myyvää tavaraa kaupassa, ja hoitaa asiakaspalvelu hyvin, että on jatkuvuutta… Jos olet seurannut Facebook-mainontaa, siellä on muutamia verkkokauppoja ulkomaisia jotka mainostaa todella paljon Suomessakin, esim. Tetino ja Kenzahome, joiden tavarat tulee Kiinasta mutta ovat mielenkiintoisia.
K: Kuka ja kuinka käytännössä mainokset tehdään jos vaikka youtubeen haluaa mainontaa? V: Voit tietenkin ostaa palvelun joltain ”mainostoimistolta” mikä on yleensä kallis ratkaisu tai voit tehdä itse mainoksia ja linkittää ne kauppaasi. Esim. Dropshippingkumppanilla on yleensä tuotteista videoita joita saa käyttää mainonnassa sivuilla
K: Jääkö kustannukset kaupan pitäjälle? V: Kuten normaalissakin kaupankaynnissä, kustannukset siirtyy tietenkin tuotteiden hintoihin, sillä katteellahan mainontaa pitää kattaa jatkossakin ja ainahan sijoituksia pitää tehdä yrittäessä. vai oliko Markolla tähän joku ratkaisu tarjolla? V: Ei varsinaisesti, erilaisesta mainonnasta on ohjeistusta kyllä runsaasti. K: Sulla oli kirjoituksen mukaan vain hakusana-mainontaa, onko halvempaa toteuttaa? V: Hakusanamainontaa googlen kautta voi aloittaa pienillä summilla aluksi mutta tietenkin jos haluaa nopeasti paljon asiakkaita, kannattaa satsata jos on rahaa siihen. Mainontaan saa uppoamaan satoja ja tuhansia euroja joten hyvän myyntiartikkelin löytäminen on tässä sitten se pointti mistä sitä rahaa rupeaa asiakkaiden löydettyä sun kaupan, tulemaan, jonka avulla voi taas mainostaa lisää.
K: Paljonko itse yrittäjyydestä Markon kurssi sisältää asiaa vai onko tuo puoli tiedosta vain itse hankittava jostain? V: käytännössä kurssilla opetellaan rakentamaan verkkokauppaa, itse mietittävä onko toiminimi aluksi ja OY sitten kun tuloa enempi, ja sitten osattava verottajan kanssa toimia, tähän on tilitoimisto hyvä ottaa avuksi jollei itsellä ole yritys/kirjanpitotaitoa, itselläni aiemmin ollut OY-muotoinen yritys eikä tilitoimisto ole liian suuri kustannus verrattuna siihen jos osaamattomuuttaan tekee vahinkoa…
K: Kirjoitit noista kuluista, syntyykö nuo kurssin hinnan päälle vai sisältyikö kurssi kuluihin? V: kurssin hinta kuuluu noihin kuluihin ja tosiaan, mainostamiseen saa kulumaan sitten niin paljon kuin rahkeet kestää,
K: Suositteletko verkkokaupan perustamista? V: Kyllä suosittelen, kuuntele Markoa, mitä voit saavuttaa sen kautta.
K: Oliko se helppoa ja kuinka pitkään sinä sitä pyöritit, ennen kuin lakkautit? V: Helppoa se verkkokaupan perustaminen on kun ohjataan hyvin, on valmiit yhteistyökumppanit ja ryhmän tuki. Aloituksesta vaikein oli se valinta mitä tuotteita kauppaan valitsee, yhden vai satoja, löydänkö hyvän tuotteen, dropshipping on siitä hyvä ettei ole penniäkään kiinni tuotteessa kun sen sivulle laittaa myyntiin eikä tarvitse itse siihen koskea kun se jo on asiakkaalla. Itse pyöritin kauppaa ihan liian vähän aikaa mutta olen ajatellut perustaa pian uuden verkkokaupan, joillakin niitä on monia.
K: Mitä olisi hyvä ottaa huomioon? V: Huomioon on otettava että mitä enemmän satsaat aikaa ja rahaa alussa sen nopeammin pääset tuloihin ja voit päästä tilanteeseen jossa teet töitä missä vaan ja milloin vaan mutta aikaa jää omalle elämälle. Eli alkupääomaa pitää olla mutta kun mallina on dropshipping, ei rahaa tarvitse tuotteiden ostamiseen, enempi mainontaan, kurssimaksujen jälkeen. No, onhan siinä paljon muutakin huomioitavaa esim. itse ajattelin että kotimainen verkkokauppa olisi kiva, hyvät tuotteet suomalaisilta tuottajilta, joita voi markkinoida ulos, kuten vaikka Finnish Design-shop. Dropshipping-malli on tietysti hyvä, mutta mietityttää tuo kiinantavaran paljous. Sitten voi tietysti osan tuoda maahan itse ja varastoida ja lähettää, ja senkin voi ulkoistaa. Tässä se hyvä puoli että tavarat saa asiakkaalle parissa päivässä, vaikka kyllä itse tilaamasi tavara kontissa tai lavatavarana voi kestää tulla puoli vuotta sieltä kiinasta ja on osattava tullaus, jonka voi kyllä myös ulkoistaa huolintayhtiölle, kun vaikka varasto olisi euroopassa (Bigbuy), toimitukseen kuluu usein monta viikkoa ja asiakkaat hermostuu. Kuljetussysteemeihin kannattaa perehtyä huolella, että ne toimii. Itsellä oli vähän hakusessa niiden optimointi. Myös kauppa-alusta on hyvä miettiä, Shopify on hyvä tähän dropshipping-malliin, sitä Markokin suosittelee ja jos on taitoa, niin wordpressin kautta saa myös tehtyä verkkokaupan. Shopifyllä on myös ihana tukipalvelu joka auttaa jos siellä ongelma. Domain tietysti oltava mahdollisimman hyvä ja iskevä, .com ehkä mieluummin kuin .fi, domainpalveluna itsellä on tässä blogissakin Xetnet joka on ihan edullinen ja heiltä saa ratkaisut kaikkeen kyllä ja tuki toimii. Hyvä masiina, tehokas nettiyhteys jne.
Paljon kysymyksiä ihmiselle, jolla on asiasta jo kokemusta. 🙂
K: Haluaisitko kertoa vielä lisää aiheesta ja kokemuksesta? V: Ehdottomasti kannattava kokemus tykkäsin ja Marko Pyhäjärvi on kyllä ammattilainen ja neuvoo kyllä kun vaan kysyy jos on ongelma. Facebook-ryhmässä on myös paljon ammattitaitoa ja ihania ihmisiä jotka auttaa.
Toivotan onnea valitsemallesi polulle jos aiot perustaa verkkokaupan.
UUDEN KOULUTUKSEN KAUTTA VERKKOKAUPAN SUUNNITTELUUN
Heivaan, taas mennään kohti verkkokauppias-uraa. Tällä kertaa osallistun Print on Demand Masters (PODMASTERS)-koulutukseen Marika Rautiaisen johdolla. Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, vähän samaa tyyliä kuin dropshipping mutta ehkä kuitenkin kun valitsee hyvät kumppanit niin saa järkevää myytävää kauppaan.
Marika Rautiaisen koulutus on hyvin jäsennelty ja varmasti saa sillä aikaan verkkokaupan.
Itse pitää varautua ottamaan selvää verotuksellisista asioista sekä muistettava että esim. Shopify-kaupalla on oma asiakaspalvelu ja tuki myös suomenkielellä. Myös pankkitoiminnoilla on tiukat säännöt mutta jäätävän hyvä tuki ja asiakaspalvelu suomeksi. Se, myykö Suomessa vai ulkomaille on päätettävä itse, mutta Shopify on molempiin mainio ratkaisu. My cashflow, Holvi tms. sopii kotimaan myyntiin.. Tarpeeksi iskevä lyhyt nimi kaupalle niin sen muistaa mainonnasta paremmin kuten TEMU, TETINO, ja mitä näitä nyt on nykyään.